Haaien luiden noodklok: 20.000 kilo plastic per minuut
Terug

Haaien luiden noodklok: 20.000 kilo plastic per minuut

donderdag, 01 juni 2017
Haaien luiden noodklok: 20.000 kilo plastic per minuut

Wereldwijd komt er iedere minuut 20.000 kilo plastic in de oceanen terecht. Searious Business en Burgers’ Zoo voeren de hele maand juni op creatieve wijze actie in het Arnhemse dierenpark. Op de haaienruit in het tropisch koraalrifaquarium Burgers’ Ocean maakt een meterslange doorzichtige sticker op confronterende wijze duidelijk hoe de oceaan er binnen afzienbare tijd uitziet als de plastic soep niet snel een halt wordt toegeroepen. Bezoekers kunnen meteen ter plaatse hun stem laten gelden door middel van een ‘selfie totem’, waarbij de foto’s op Facebook worden gedeeld. Ocean Ambassador van Nederland Willemijn Peeters van Searious Business, voormalig topzwemster Inge de Bruijn en dierentuindirecteur Alex van Hooff hebben donderdag 1 juni om 11.00 uur de campagne voor de grote haaienruit officieel geopend.

Samen de schouders eronder

Dierentuindirecteur Alex van Hooff is enthousiast over de creatieve campagne om hiermee bezoekers te laten zien hoe zij hun zelf een steentje kunnen bijdragen om de kleurrijke dieren- en plantenwereld van de oceanen beter te behouden. Voormalig Nederlands topzwemster Inge de Bruijn erkent als geen ander de waarde van schoon water. Door de krachten op deze originele wijze te bundelen hopen Searious Business en Burgers’ Zoo bezoekers aan het Arnhemse dierenpark te stimuleren om hun stem te laten gelden en daarmee direct tot actie over te gaan.

De bal bij de producenten leggen

De actie #Signwithasmile is een initiatief van Searious Business en loopt de hele maand juni. Door een ‘smile’ te doneren en te delen via Facebook kunnen bezoekers hun stem laten horen aan bedrijven om slimmer om te gaan met plastic. Op 3 juli worden alle ‘smiles’ verzameld en door Searious Business aangeboden aan VNO-NCW, de werkgeversorganisatie in Nederland. Het uiteindelijke doel is dat bedrijven geen plastic afval meer produceren en dat er daarmee dus ook geen plastic in de oceanen meer terechtkomt.

Searious Business en campagnepartners

Als Ocean Ambassador van Nederland werkt Willemijn Peeters vanuit haar bedrijf Searious Business met name met bedrijven en onderzoeksinstellingen aan innovatieve bedrijfsoplossingen in de bronaanpak van plasticvervuiling. De concrete maatregelen die Searious Business treft, zijn online te vinden op www.seariousbusiness.com.

Reacties


Meer nieuws


Een dagelijkse soap op het slijkvlak!

Een dagelijkse soap op het slijkvlak!

dinsdag, 16 oktober 2018

Sinds de opening van Burgers’ Mangrove hebben de wenkkrabben veel harten weten te veroveren. Daarom wat meer info over het wel en wee van deze krabbetjes op het slijkvlak!

Lees meer
Onze activiteiten betreffende maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2017

Onze activiteiten betreffende maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2017

vrijdag, 28 september 2018

Ieder jaar maakt de Green Key coördinator een jaarverslag met daarin aangegeven wat de stand van zaken en de ontwikkelingen zijn betreffende maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen. In 2017 is het Green Key team diverse keren bij elkaar gekomen om maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de hele organisatie van Burgers’ Zoo actueel en top-of-mind te houden en nieuwe ontwikkelingen en verbeteringen te bespreken. 

Lees meer
Brons is binnen! Gaan we voor goud?

Brons is binnen! Gaan we voor goud?

zaterdag, 22 september 2018

In de ZieZoo van afgelopen februari las u al een keer over de nieuwe natuurbehoudscampagne van de Vereniging van Europese Dierentuinen (EAZA): de Silent Forest Campaign. Deze campagne stelt zich ten doel om meer bekendheid te geven aan het feit dat de zangvogelpopulaties in Zuidoost-Aziatische bossen zich in een ongekende crisis bevinden.

Lees meer

We gebruiken cookies voor een optimale beleving van deze site.

Akkoord Privacy Statement