Leren door beleving!?
Terug

Leren door beleving!?

woensdag, 11 april 2018
Leren door beleving!?

Voor de afdeling educatie vormt de Bush een interessante uitdaging. Hoe laat je meer dan een miljoen bezoekers per jaar op zodanige manier kennismaken met het ecosysteem regenwoud, dat de vonk overspringt en zij dit veelal bedreigde leefgebied willen beschermen? Puur thematisch is dat al niet eenvoudig. Veel voor regenwouden kenmerkende onderwerpen zoals biodiversiteit, symbiotische relaties met stikstofbindende bacteriën en voedselkringlopen zijn behoorlijk complexe materie voor de gemiddelde bezoeker op een dagje uit. Bovendien vallen veel educatiemiddelen door de omstandigheden in de Bush weg. Alles van papier verweekt in het Bushklimaat in luttele uren. Veel moderne media zoals computerterminals met touchscreens of beamers zijn op den duur niet bestand tegen de vochtige warmte, algen, schimmels en invasie door mieren. En het klassieke bordje kan ook alleen maar geplaatst worden bij de diersoorten in de Bush die niet in de hele hal leven, maar in hun eigen verblijven wonen…

Het leerproces

Een hedendaagse opvatting van educatie, vooral in de Angelsaksische dierentuinen, is dat emotie en beleving voorop moeten staan bij een leerproces. In de Bush sta je midden in het regenwoud, een intensievere beleving van dit leefgebied is nauwelijks mogelijk. Wij zijn echter van mening, dat het kennisaspect niet overgeslagen kan worden. Anders zal een mogelijke attitudeverandering bij bezoekers ten aanzien van regenwouden hooguit oppervlakkig en kortstondig zijn. Daarom zoekt Burgers’ Zoo naar allerlei manieren om bijvoorbeeld de Bush ook inhoudelijk-thematisch voor allerlei doelgroepen te ontsluiten.

Opdrachtenboekjes voor kinderen

Op aanvraag kunnen kinderen van zes tot tien jaar bijvoorbeeld leuke, korte opdrachtjes doen in de Bush, aan de hand van een speurtocht. In de hut op het terras is tevens een steeds actueel overzicht van alle loslevende soorten in de Bush te vinden. Wie geen gidsboekje met vogelzoekkaart heeft gekocht, kan daar terecht. Wie daarentegen denkt al het een en ander over het regenwoud te weten, kan zich (op aanvraag) meten met het jonge talent dat in 2015 in de Bush aantrad voor het semifinale van de Junior Biologie Olympiade. De dierentuin heeft voor deze tieners pittige vragen over voedselketens en abiotische factoren in het regenwoud samengesteld.

Gidsen

Deskundige gidsen staan praktisch elk weekend met een info-kar in de Bush om over regenwouden en ons natuurbehoudsproject in Belize te vertellen. Ook tijdens van tevoren geboekte rondleidingen wordt de Bush tot in detail verkend. De vrijwillige Burgers’ gidsen leren tijdens de opleiding interessante weetjes over alle ongeveer 50 diersoorten in de Bush en ook over minstens zo’n 35 plantensoorten. Naargelang wat op de gezamenlijke wandeling te zien is, weten zij er een spannend verhaal van te maken. Omdat in de Bush eigenlijk veel te veel te vertellen is, hebben we ook hele speciale themawandelingen. In de lente gaan enthousiaste vogelvrienden al om zeven uur in de ochtend met gidsen op stap in de Bush, tijdens de Vroege Vogelwandelingen. Meestal spotten zijn dan wel zo’n 30 van de 35 aanwezige vogelsoorten!

Reacties


Meer nieuws


Transfer window open voor Maleise beren

Transfer window open voor Maleise beren

donderdag, 19 juli 2018

We hebben woensdag 18 juli 2018 in de vroege ochtend een mannelijke Maleise beer op transport gezet naar Allwetterzoo Münster (Duitsland). Met het vertrek van onze Maleise berenman en de komst van een nieuwe man uit Schotland hopen we het fokprogramma van een nieuwe impuls te voorzien. 

Lees meer
Albatrossen beschermen tegen de visserij

Albatrossen beschermen tegen de visserij

woensdag, 11 juli 2018

In 2014 heeft Bronwyn Maree de Future For Nature- award in de wacht gesleept voor haar werkzaamheden met diverse instanties om de albatros te beschermen. In dit artikel kom je meer te weten over de albatros en het werk van Bronwyn Maree. 

Lees meer

We gebruiken cookies voor een optimale beleving van deze site.

Akkoord Privacy Statement